sanjeshpc sanjeshpc پنجشنبه 21 دی 1396 07:46 ب.ظ نظرات ()

شما می‌توانید طراحی وب سایت خودتان رو به بهترین نحو ممکن انجام دهید و در هر زمان که نیاز باشد و ضرورتی احساس کنید، می‌توانید بلافاصله تغییرات دلخواه‌تان را اعمال کنید و نتایج تغییرات را مشاهده کنید. در حالیکه مبحث کاربرپسند بودن و رابط کاربری آسان و روان، جزو ضروریات و اولویت‌های طراحی وب سایت و فروشگاه‌ های آنلاین به شمار می رود. مخصوصا در فروشگاه های آنلاین با ده ها و صدها و هزاران تراکنش روزانه این مطلب بیشتر اهمیت پیدا می کند.

اساس و هدف فروشگاه های اینترنتی، فروش کالا، محصول و خدمات می باشد. برای انجام پرداخت های بانکی تمام وب سایت ها و فروشگاه ها متکی و مجبور به استفاده از درگاه های بانکی هستند. اما آیا الزامات و نکات مهمی که در مورد رابط کاربری و کاربرپسند بودن باید رعایت شود، در مورد این صفحه رعایت شده است؟

 

صفحه پرداخت بانکی و کاربر پسندی آنها

بعد از راه اندازی وب سایت و هزینه های تبلیغات و سئو و طی یک مسیر طولانی و پر پیچ و خم و  … مشتری تصمیم به خرید از وب سایت شما می گیرد و بعد از کلیک بر روی دکمه پرداخت روی وب سایت شما به صفحه بانکی می رود و وارد صفحه پرداخت می شود. جایی که شما کمترین نقشی در طراحی و یا حتی انتخاب جزئی ترین بخش آن ندارید.

اینکه این صفحه چطور طراحی شده است مطمئنا روی  فروش شما تاثیر مستقیم خواهد داشت. این موضوع وقتی حساسیت بیشتری پیدا می کند که به این نکته توجه کنیم که مشتریان و خریدارانی که در صفحه پرداخت قرار دارند ممکن است از هر قشری و با هر سطح سوادی باشند. می توانید طیف وسیع سنی از نوجوان تا پیرمرد و پیرزنی با سطح بینایی متوسط را تصور کنید و یا کسبه و بازاری که آشنایی کمتری نسبت به اینترنت و پرداخت آنلاین داشته باشد.

صفحه پرداخت باید به طوری گویا و ساده باشد که هر کسی با کمترین دانش و اطلاع و تجربه قبلی پرداخت، بتواند اطلاعات را به درستی وارد کند.

فقط در یک مورد شما تصور کنید که در قسمت ایمیل عبارت “اختیاری” درج نشده باشد و شاید خریدارانی داشته باشید که در صفحه پرداخت تصور کنند که حتما ایمیل مورد نیاز است کلا صفحه پرداخت را ترک کند. شاید این نکات بسیار پیش پا افتاده و سطحی و گاهی بدیهی به نظر برسد اما اگر تعداد این موارد در ماه و سال رو در نظر بگیرم و محاسبه کنیم به عدد بسیار بالایی می رسیم.

همینطور  کد کپچا که قرار هست کاربر انسانی را از کاربر غیر انسانی تشخیص دهد و از صحت ورود اطلاعات اطمینان حاصل کند، گاهی چنان سخت و پیچیده هست که ممکن نیست در بارهای اول و دوم هم بتوانید آنها را درست وارد کنید،  به خصوص اگر از کلمات انگلیسی در آن استفاده شده باشد. آیا همه مردم ایران آموزش زبان انگلیسی را – هر چند در حد آشنایی با حروف انگلیسی هم شده باشد – گذرانده اند ؟

 

آموزش کوتاه قبل از پرداخت

به نظر خودم وجود یک صفحه که در آن روند پرداخت از ابتدا در آن شرح داده شده باشد و با تصاویر گویا روند پرداخت نشان داده شده باشد، می تواند تعداد خرید های ناموفق را کاهش دهد و همینطور یک توضیج دو و یا چند خطی در صفحه خرید و اینکه خریدار باید حتما بعد از خرید به وب سایت و فروشگاه برگردد و یا توضیحات تکمیلی دیگر، می تواند نقش مهمی در کاهش تعداد خرید های ناموفق داشته باشد.

 

مقایسه چند درگاه بانکی مهم

فارغ از اینکه از چه درگاه بانکی استفاده می کنیم، نگاهی کوتاه به صفحات پرداخت بانکی می اندازیم :

 

درگاه بانک ملت

 

صفحه پرداخت بانک ملت
صفحه پرداخت بانک ملت

 

درگاه بانک ملت در نهایت سادگی طراحی شده است. در قسمت بالا شما نام و شماره ترمینال پذیرنده رو مشاهده می کنید و مبلغی که باید پرداخت شود.

در قسمت پایین کادر شماره کارت و بقیه اطلاعات مورد نیاز، کد کپچا تقریبا ساده و ۴ حرفی و در سمت چپ و کادر مربوط به اون در سمت راست قرار دارد و احتمال اینکه که کد کپچا را به اشتباه در قسمت ایمیل وارد کنید خیلی کم هست و در انتها دو دکمه پرداخت و انصراف که به یک اندازه و به صورت قرینه در کنار هم قرار دارند.

نکته منفی که در مورد کد کپچا وجود دارد این است که از حروف انگلیسی استفاده شده است. آیا وارد کردن کد کپچا به صورت انگلیسی برای کسانی که هیچ آشنایی با زبان انگلیسی ندارند راحت هست؟ من که فکر نمی کنم.

 

صفحه پرداخت بانک ملی

 

صفحه پرداخت بانک ملی
صفحه پرداخت بانک ملی

 

صفحه پرداخت بانک ملی بسیار خوب و هوشمندانه طراحی شده است. در قسمت سمت چپ علاوه بر قیمت و شماره پذیرنده، شماره سفارش و آدرس وب سایت پذیرنده نیز درج شده است. شماره کارت ۱۶ رقمی در یک کادر وارد می شود که هر ۴ رقم به وسیله یک خط تیره از هم جدا می شود. در قسمت CVV2، در کنار کادر ورودی با یک آیکون محل پیدا کردن CVV2  را روی کارت نشان می دهد. برای تاریخ انقضای کارت هم قسمت ماه و سال کاملا مشخص شده است.

بانک ملی برای کد کپچا، فقط از اعداد استفاده کرده است و این هم وارد کردن اطلاعات کپجا را آسان کرده است و هم احتمال خطا را کاهش داده است.

و در قسمت ایمیل، که در کادر مربوطه کلمه اختیاری ذکر شده است. و در آخر یک دکمه پرداخت با عرض ۳ برابر بیشتر که مطمئنا استفاده بیشتری از دکمه انصراف دارد. اما نکته منفی داستان محل این دو دکمه هست. قاعدتا دکمه پرداخت باید در سمت چپ و دکمه انصراف در سمت راست قرار می داشت. شاید این اشتباه پیش بیاید که کاربر بعد از چند دقیقه زحمت و وارد کردن اطلاعات، به اشتباه روی دکمه انصراف کلیک کند و بدون هیچ گونه اخطار و سوالی به وب سایت مبدا برگشت داده شود.

 

صفحه پرداخت بانک پارسیان

 

صفحه پرداخت بانک پارسیان
صفحه پرداخت بانک پارسیان

 

با اینکه بانک پارسیان یکی از بهترین سامانه های مدیریت حساب رو برای مشتریان خود فراهم کرده است، اما از لحاظ صفحه پرداخت حرفی برای گفتن ندارد. مبلغ قابل پرداخت با فونت پیش فرض صفحه، نمایش داده می شود و طراح محترم به خود زحمت نداده که این مقدار را در صفحه مشخص تر و بهتر نمایش دهد.

به غیر از اندازه کادر ماه و سال، عرض تمام ورودی ها یکسان هست؛ و یعنی برای شماره کارت ۱۶ رقمی و کد CVV2 سه یا چهار رقمی، عرض یکسانی در نظر گرفته است.

اما بدترین قسمت صفحه پرداخت بانک پارسیان مربوط به کد کپچای آن هست. یعنی طبق روال، ورودی ها از بالای صفحه پر می شوند و به پایین می رسیم اما برای کد کپچا باید به بالا برگردیم و در ورودی بالا وارد کد کپچا را وارد کنیم. جایی که مطمئنا کاربران زیادی به اشتباه کد کپچا را در قسمت ایمیل وارد می کنند و با خطای این که کد کپچا وارد نشده است مواجه می شوند؛ اتفاقی که چند بار برای خودم افتاد و بعد از چندین بار وارد کردن کد کپچا، متوجه شدم که کد کپچا را به اشتباه در قسمت ایمیل وارد کرده ام. در قسمت سمت چپ هم  می توانید شمارنده زمان را ببینید که بانک پارسیان ۵ دقیقه وقت اضافه برای خواندن  اطلاعات پایین کادر برای شما در نظر گرفته است.

 

صفحه پرداخت بانک سامان

 

صفحه پرداخت بانک سامان
صفحه پرداخت بانک سامان

 

صفحه پرداخت بانک سامان هم ساده طراحی شده است. عرض کادر های ورودی هم به یک اندازه در نظر گرفته شده است یعنی برای ورودی ۱۶ کاراکتر و ۴ کاراکتر  عرض یکسانی در نظر گرفته شده است.. کد کپچای عددی که احتمال اشتباه را کمتر می کند. و نکته منفی، دکمه پرداخت که همچنان کوچک و در سمت راست قرار دارد. و مهم ترین چیز محل نمایش قیمت، که باید بگردید تا پیداش کنید که با همان فونت پیش فرض صفحه نمایش داده می شود.

 

صفحه پرداخت آسان پرداخت

صفحه پرداخت آسان پرداخت
صفحه پرداخت آسان پرداخت

در مورد صفحه پرداخت آسان پرداخت، ساده ترین درگاه بانکی است که مورد بررسی قرار دادیم. تنها درگاه بانکی که در مورد دکمه های پرداخت و انصراف کمی از خود سلیقه به خرج داده است. و از نکات منفی، اینکه باید برای چک کردن قیمت پرداختی باید به دنبال مبلغ تراکنش بگردید و جالب اینکه اطلاعات پرداختی شما با فونتی کوچکتر از فونت اصلی صفحه نمایش داده می شود.

 

صفحه پرداخت بانک سپه ( ایران کیش )

 

صفحه پرداخت بانک سپه
صفحه پرداخت بانک سپه

صفحه پرداخت بانک سپه یکی از بهترین صفحات پرداخت مورد بررسی ماست. توضیح کوتاهی در کنار هر فیلد ورودی وجود دارد. کد کپجا عددی است و در قسمت پایین فیلد ورودی کپچا قرار دارد. مبلغ قابل پرداخت با رنگ آبی مشخص شده است و اگر دکمه پرداخت بزرگتر و در سمت چپ قرار داشت، بهترین صفحه پرداخت بانکی به انتخاب من بود.  برخلاف سایر صفحات پرداخت از فونتی غیر از فونت پیش فرض tahoma استفاده شده است که باید به طراح و یا طراحان آن تبریک و خسته نباشید گفت.

 

 

همانطور که دیدیم بعضی صفحات بانکی  نکات ریزی داشتند که شاید مشکل حادی نباشند و اختلالی ذر روند پرداخت به وجود نیاورند؛  ولی وقتی باعث اشتباه  توسط کاربر در وارد کردن اطلاعات کارت و افزایش درصد خریدهای ناموفق شوند،  در ماه و سال عدد بسیار بزرگ و قابل تاملی خواهد بود. شاید اگر بانک ها امکانی را برای فروشگاه های اینترنتی و صاحبان درگاه ها قرار می دادند که طراحی صفحات پرداخت را به خودشان محول کرده و کد های نوشته شده برای امنیت بیشتر، بعد از بررسی در پنل مدیریت خود صاحب درگاه ذخیره می شد،  مطمئنا شاهد صفحات پرداخت زیبا تر و کاربر پسند تری بودیم.

در نهایت از تمامی بانک های محترمی که در این پست از آنها نام برده شد تشکر و از خدمات ارزشمند آنها قدردانی می شود.


مقایسه و بررسی کوتاه صفحات پرداخت بانکی

ادامه مطلب ...